Wat ik allemaal gedaan heb in de eerste week.

Nou hoi,

Inmiddels ben ik al een week in Riga en het is natuuurlijk super cliche, maar de week is echt omgevlogen. Ik heb het hier echt ZOOO erg naar mijn zin. In dit lange verslag ga ik kort vertellen wat ik heb gedaan. Bereid je voor op slecht Nederlands(mijn Nederlands was al vreselijk, maar al dat Engels praten maakt het alleen nog maar erger) en veel woorden in caps lock (ik weet echt niet hoe ik anders mijn enthiousiasme over kan brengen).

Voor iedereen die denkt dat Riga een soort achtergesteld land is waar er nog koeien over de wegen wandelen; hier wat punten waar Nederland nog wat van kan leren:

- Alle supermarkten zijn elke dag tot ten minste 22:00/23:00/24:00 geopend

- Alle winkelcentra’s zijn elke dag tot 21:00

- OVERAL WIFI, maar dan ook echt overal

- Overal gratis WC’s

- Overal prachtige parken midden in de stad(dit is echt de meest prachtige en romantische stad die ik ooit gezien heb)

- Overal cheececake!!!!!!!!!!!!!

Oke, als je nog steeds niet bent overtuigd om Riga te bezoeken door de bovenstaande facts, hieronder een kort verslag van de rest van mijn week:

Laat ik beginnen bij het begin. Wie mij sprak voor vorige week zondag wist dat ik nog helemaal geen zin had om naar Riga te gaan en dat ik met hele andere dingen bezig was. Zeg maar gerust dat ik het ook dood eng vond. Op zaterdagavond begon ik mijn tas in te pakken en op zondag ochtend werd ik opgehaald door mijn opa en oma om naar het vliegveld te gaan. Thuis nam ik al afscheid van mijn opa en met mijn moeder, oma en zusjes zijn we naar het vliegveld gereden. Bij het inchecken van mij grote koffer kwam ik er achter dat er bij Baltic Air maar 1 stuk handbagage is toegestaan. Dus niet zoals bij Ryanair een koffertje en dames handtas. Dus helaas moest ik €40 euro bij betalen om toch mijn kleine koffertje in te checken. Op de site staat echter dat er naast een klein koffertje wel degelijk een dames handtas is toegstaan! Daarna kwam ik er achter dat ik mijn grote koffer niet eens op slot had gedaan. Daar kon ik op dat moment natuurlijk niks meer aan doen, maar het zorgde wel voor stress bij mijn moeder en oma. Die durfde mij bijna niet meer te laten gaan.

Tijdens de vlucht zat ik helaas in het midden, dus ik heb amper naar buiten kunnen kijken. Op de vlucht was 90% ook Lets, dus ik voelde mij al een beetje in Letland. Na twee uur kwam ik aan op het vliegveld en had ik mijn eerst indruk van Riga! (eerste indruk was trouwens een slechte, want de WC’s waren echt super vies en ik heb voor het eerst in mijn leven gehangen boven een wc) Ik pakte mijn koffers(die gewoon nog dicht waren) en kocht een bus ticket en stapte op de bus naar het centrum. Onderweg kwamen we al veel leegstaande oude gebouwen tegen. In de stad aangekomen kon ik makkelijk mijn hostel vinden en het was super mooi! Heel clean, schoon en rustig. Echt en soort zen plaats midden in de stad. Iedereen is ook super aardig hier en ik ga het ZOOOOOO erg missen. Iedereen loopt ook constant op blote voeten en er zijn yoga lessen.(Al heb ik dat nog niet geprobeerd). ’s Avonds heb ik nog rondgewandeld in de stad en heel lang in het mooie park gezeten en wat broodjes en sushi(super cheap) gekocht voor avond eten. Daarna ben ik gaan slapen.

Maandag:

Op tijd opgestaan om naar school te gaan. Ik kon het niet onmiddelijk vinden, maar ik kwam gelukkig wel op tijd. Het kattencafe zit trouwen tegen over mijn school! Dit is echt voorbestemd, hahah. Binnen heb ik gelijk de Erasmus klas gevonden. De groep bestaat uit ongeveer 20 mensen en er komen nog zo’n 10 master studenten bij. Er zijn heel veel Duitse meisjes, 3 jongen van Kazachstan, 3 Franse(die echt heel goed Engels spreken), 2 Spaanse, 2 van Turkije (waarvan ik er met 1 een appartement ga zoeken) 2 meisje uit Slowakije, een meisje uit Rusland en een jongen uit Oosterijk. We kregen wat basis info en daarna hebben we spelletjes gespeeld met een jongen van de student counsil. Hij gaat veel aciviteiten voor ons organiseren. Nou met de spelletjes gingen 2 stoelen stuk, maar ze waren totaly comfy about that.

De school is aan de buitenkant erg mooi, maar van binnen is het gewoon school. Al hebben ze hier wel stoelen met kussens erin. Na de rondleiding zijn we naar Lido gegaan met de bus. Lido is een soort groot buffet restaurant in typische Letste stijl. De grote lido waar wij heen gingen had ook een kleine pretpark erbij. Er was zo veel eten en het was super goedkoop! Na het eten gingen we terug en hebben de meeste een studentenkaart aangevraagd voor de bus en tram. Zonder kost een tram kaart €1,20 per rit en met minder dan 20 cent. :D:D Daarna met een aantal meiden gechilt in het park met veel eten. Het is al de hele week super warm weer (28 graden) dus heel chill.

Dinsdag:

Dinsdag had ik vrij. Dus ik heb uitgeslapen en daarna ontbijt gegeten in het hostel. Ik heb overdag rondgelopen en gefilmd om jullie een indruk te geven van de stad. Het filmpje is al af, maar ik kan hem niet uploaden want daar rekent youtube 288 minuten voor en die heb ik even niet. In de avond ben ik gaan eten met de Turkse studenten en daarna hebben we nog meer rondgewandeld en bier gedronken bij aussie pub, wat super chill en goedkoo. Daarna ging ik terug naar het hostel en slapen.

Woensdag:

In de ochtend ging ik met twee Franse en 1 turkse mee naar hun appartement. Zij hadden een appartement gevonden en misschien konden wij met hun agent spreken en had hij nog iets interessants voor ons. Dat had hij opzich wel, dus zijn we naar 1 appartement gegaan. We twijfelde of we het moesten nemen. In de namiddag hebben we met de hele groep gebowld en het was erg leuk! Het grappige was dat ik de eerste ronde verloor en de tweede dik had gewonnen, hahah. ’s Avonds zijn we India’s gaan eten bij een mooi India’s restaurany en het eten was erg goed en lekker. Daarna hebben we nog wat gedaan, maar ik heb geen idee wat meer.

Donderdag:

In de ochtend moest ik naar school om mijn vakken te bespreken. Dat heb ik gedaan. Ik ga nu Spaans en Lets erbij volgen. Ik ben erg benieuwd en vind het leuk om deze talen te leren J. Daarna had ik maar kort de tijd tot er weer activiteiten kwamen. Ik heb toen snel iets bij 1 van de vele koffie cafe’s in de stad gegeten. (echt serieus alleen maar koffie ketens hier, niet normaal) Daarna gingen we met de groep weer wat grappige kennis making spelletjes spelen langs de rivier. We moesten allemaal hele rare dingen doen. Zo moesten we zo dicht mogelijk tegen elkaar aan gaan staan, dan werden we vastgemaakt met een touw en zo moesten we gaan voetbalen( je snapt er vast niks van, dat maakt niet uit). Of kijken hoeveel van ons er in een tent passen. Daarna zijn we naar een reusachtig en cheap sushi restaurant gegaan. Sushi eten is hier anders dan bij ons. Het was niet al-you-can-eat, maar je betaal per zes rollen. Op alle rollen was een 1+1 gratis aanbieding. Dus erg cheap! Daarnaast verkocht het sushi restaurant ook burgers, pizza, schnitzel en bedenk het maar. Na de sushi zouden we misschien een appartment zien, maar dat ging niet door. Ik ben vroeg naar het hostel gegaan en heb daar geskyped.

Vrijdag:

We hadden afgesproken om met de groep naar een andere stad te gaan, genaam Sigulda. Het is in het bos en er zijn dingen te doen. We moesten een uur in de trein en een enkletje was slechts €2,35. Heel goedkoop dus. Daar aangekomen heben we eerst wat eten ingeslagen (OMG, ik heb jullie niet vertelt over de supermarkt hier. Er is ZOVEEL eten. Echt ik wil alles uit proberen en dat doe ik ook, dus ik ga zo dik worden als ik terug kom. ) het regende dus Atis(de jongen van de student council) stelde voor om iets te drinken te halen zodat we zouden opwarmen. Ik dacht aan thee of koffie, maar hij bedoelde Riga balsem. Dat is de plaatstelijk sterke drank. Nou dat kocht hij dus. Daarna hebben we ver gelopen. Eerst kwamen we langs een bobslee baan. Het was echt super impressive! Ook kwamen we langs een super leuk adventure park waar ik super graag in wil, maar dat gaan we volgende keer doen. Er is daar een rodelbaan en een boomparcour, enzovoort. Uiteindelijk gingen we naar een grot en hebben we daar de Riga balsem gedronken. Ik had drie shotjes wat betekend dat ik super tipsy was, hahaha. Daarna gingen we naar een kasteel. Het was wel 5 kilometer wandelen en toen we bij het kasteel aankwamen liepen we nog eens de verkeerde kant op. We moesten in de stromende regen dus weer helemaal met veel veel trappen omhoog. Maar het was wel leuk. Het was vrij laat toen we daadwerkelijk in het kasteel waren dus we gingen er snel doorheen. Daarna wilde we de trein halen dus gingne we met de bus naar het station. Helaas miste we de trein dus moeste we 2 uur wachten op de volgende. We gingen toen ergens wat eten. Ik had een salade van groente gemanireerd in azijn. In de trein terug heb ik vooral geslapen en daarna was het al vrij laat en ging ik gelijk naar het hostel. In het hostel heb ik de hele avond in de woonkamer met nog 3 mensen zitten gekletst. Super gezellig! Echt het hostel is zo leuk!

Zaterdag:

Ik had niks gepland vandaag. ’s Ochtends bij het ontbijt raakte ik in gesprek met een jongen uit Londen. Hij was hier voor een bruiloft en had vandaag ook nog niks te doen, dus ik stelde voor om hem de stad te laten zien. We hebben toen rond gewandeld en veel gepraat. Uiteindelijk zijn we naar een tea room in het park gegaan die echt SUPER MOOI is. Echt. OMG, waarom hebben wij dit nog niet? Je kon kiezen uit vet veel thee en boven kon je het in een ronde koepel achtig iets, met heel veel kussens, zitten. Nou we hebben daar dus heel lang gechilt. En ’s avonds hebben we nog pizza gegeten! Daarna was er ergens een huis party van andere Erasmus studenten. Daar ben ik heen gegaan en heb ik veel Erasmus studenten van andere uni’s ontmoet. Ik heb tot nu toe super veel Duitsers ontmoet (echt de helft hier is Duits), veel Italianen en Spaanse studeten. Alleen nog niet 1 Nederlander. Dus tot nu toe ben ik lekker speciaal, haha. Daarna zijn we nog even de stad in gegaan. Omdat ik nog een paar pizza slices over had heb ik die midden in de nacht opgegeten (gheghege).

Zondag:

Vet lang uitgeslapen, daardoor het ontbijt gemist en toen maar ergens ontbijt gekocht. Daar zag ik al een bekende en toen hebben we samen koffie gedronken en daarna nog geshopt. Ik heb een lekker chill vest en een korte chill broek gekocht. Daarna naar het hostel om in de woonkamer dit verslag te schrijven. Toen heb ik samen met Bengu (mijn huisgenoot) en wat vrienden het appartement bekeken. Het was groot, mooi en prima. We hebben toen besloten om het te nemen :D. Dus nu heb ik een appartement. We gaan morgen al het contract tekenen en kunnen er daarna in. Vanavond wordt dus mijn laatste nacht in het hostel. Voor de mensne die nu benieuwd zijn naar het hostel: google Tree house hostel, Riga. ;)

See you,

Sharon

Reacties

Reacties

Oma

Wat een lang verhaal. Prachtig Sharon. Ik heb het nog niet gelezen maar wel uitgeprint en in bed ga ik het
straks lezen. Ik begrijp wat je bedoel over nederlands schrijven terwijl je de hele tijd in engels spreek.

Nadia

Klinkt leuk allemaal! En jij bent natuurlijk ook wel makkelijk dus je maakt vast snel vrienden, dat heb ik hier in Spanje ook. Zit hier nu 5 maanden, maar je maakt hier veel sneller vrienden dan thuis lijkt wel haha.

Mama Nadine

Hi Sharon,
Ten eerste je NL is goed. Het is improved. Wat een leuk verslag heb je geschreven. Je hebt al heel wat gedaan. Misschien moet ik ook eens kijken of ik een ticket kan kopen in de herfstvakantie om naar Riga te gaan. Weet niet of dat lukt. Je hebt al heel wat contacten opgedaan daar en Internationale vrienden gemaakt. Wees zuinig op de contacten. Klinkt allemaal geweldig daar en zeer mooi en ook goedkoop. Volgens mij erg leuk om de enige NLer te zijn dan maak je ook sneller contact. Hier lopen wel koeien op de weg in dorpen, maar heeft ook zijn charme. Maak elke week een verslag en zet het op FB dan weten we wat je allemaal uitspookt. xxx

Phy

I love it! Shar, het is ontzettend leuk dit te lezen (ondanks dat ik veel al wist via ons Skype-gesprek)! Echt heel veel plezier, meid! Geniet er van!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!