Wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurde

Hallo allemaal,

Ik weet dat het hier een tijdje stil is geweest, maar ik zit nog steeds in Riga. In het begin is alles nog nieuw en spannend, maar die periode is voorbij. Mijn eerste week duurde dan voor mijn gevoel ook zo lang en ik weet nog hoe het voelde toen er pas en MAAND voorbij was. Helaas(of misschien niet, ligt aan de situatie) wen je aan elk soort leven. Inmiddels voel ik mij hier thuis en vliegen de weken ineens voorbij. Om precies te zijn zit ik hier nog minder dan drie weken en dat vind ik doodeng.

Als ik je de afgelopen twee weken nog persoonlijk heb gesproken, dan ben je waarschijnlijk een beetje op de hoogte van alles wat na mijn laatste blog is gebeurd. Zo niet, dan zal ik je bij deze even up-daten ;).

Het was druk. Ze kennen hier niet zoiets als tentamen weken. Hoewel ze in het begin aangaven dat januari voor tentamens is, klopt dat niet. Ook kennen ze geen vier periodes zoals op de meeste universiteiten en hogescholen het geval is. Sommige vakken beginnen in september, ander oktober en andere november. En ze eindigen allemaal net zo willekeurig. Voor elk vak heb ik elke week huiswerk. Vaak is het het lezen van een Harvard business case. Ze zijn hier namelijk gek op cases van Havard Business School. Laten die nou gemiddeld 20 pagina’s hebben. Daarnaast moeten we voor sommige vakken ook nog een business case maken met een aantal modellen(bijvoorbeeld voor ‘strategic management’). Plus een huiswerk opdracht voor ‘financial management and risk’. Plus een paar oefeningen voor Lets en het voorbereiden van een onderhandeling bij ‘Business negotiation’. Daarnaast volgde ik op een moment 8! vakken tergelijkertijd. Elk vak duurt 3,5 uur per week(Ja achter elkaar met een kleine lunchpauze). Je kan je dus wel voorstellen dat ik de meeste weekenden alleen maar huiswerk maakte. En dan nog afen toe een toets of een paper.

Oh, en ik wil hiermee niet klagen over hoe zwaar het allemaal wel niet is, maar ik verwachte gewoon dat als je op erasmus gaat dan je amper naar school gat en veel tijd heb om te feesten. Dat viel dus even flink tegen.

Ok, nu over naar het interessante deel:

De reisjes!!!

Het is mij gek genoeg gelukt om 10 landen te bezoeken in een jaar tijd. Terwijl ik inn de zomervakantie niet eens op vakantie ben geweest, haha.

De eerste reis was die naar (Fins) Lapland. Voor diegen die niet weten wat Lapland is; Lapland is het gebied boven de poolcirkel en beslaat dus meerdere landen. Dit was een georganiseerde reis waar ik met 6 vriendinnen heen ging. We hebben het meeste in de bus gezet. (nu volgt een lang verhaal en een uitgebreid verslag van die busreis)

Het begon allemaal heel goed, toen ik een kwartier voordat ik bij de bus moest zijn(zeg maar zo’n twee kilometer van mijn huis) wakker werd. Met behulp van mijn favo taxi(dit maal koste het mij €1,65) toch op tijd aan gekomen.(en op tijd is optijd) Daarna doorgereden naar Tallinn, ’s avonds de ferry gepakt naar Helsinki, waar we nog een aantal uur konden spenderen. Daarna waren we(onze gids, die overigens erg aardig was) dus de bus kwijt(ja serieus, gelukkig toch gevonden en anderhalf uur later gingen we weer verder) Rond zeven uur werd ik wakker van een grote klap en allemaal vonken buiten. We hadden een klapband gehad. Tot twaalf uur hebben ze toen die band gemaakt. Daarna zijn we een paar kilometer doorgereden en hebben daar tot 3 uur s’middags in een weg restaurant gezeten. Ik en een meisje uit Honduras gingen toen een wandeling maken om een groot meer. We zouden die dag de kerstman gan bezoeken in Santaclause village, maar dat kon dus niet doorgaan. Uiteindelijk zijn we ’s nachts aangekomen op onze overnachtingsplaats. We sliepen in het kleine dorpje Ivalo. De cabins waren er schattig.

De volgende dag gingen we eerst skieen(of langlaufen). De meeste van ons hadden het nog nooit gedaan, maar het was erg leuk! Uiteindelijk hebben we 9 kilomter gelanglauft! Daarna gingen we met de bus naar een plek waar we naar een verlaten kerkje zouden wandelen. Dit was een wandeling van in totaal 9 kilomter midden door het bos. Ik zou het niet eens een normaal pad noemen, want overal lagen grote rotsblokken die je niet zag vanwege de sneeuw. ’s Avonds hebben we nog even in de sauna gezeten.

De dag erna gingen we naar Noorwegen. Dit was een heen rit van 5 uur, maar het was echt prachtig! We zijn na bijna het hoogste puntje in Europa geweest, en hebben door het hoogste dorpje van de EU gereden. De natuur was zo prachtig en er was daar gewoon niks. We gingen naar een dorpje van 200 inwoners. Deze mensen leven vooral van de krabvangst daar. (van die reuze krabben die een reallifeshow hebben op discovery). De dichtbijzijnde Highschool was 100 kilometer verder. Daarnaast komen er geregeld bussen die daar in de oceaan gaan zwemmen en dat was ook de reden dat wij daar heen gingen. We gingen eerse in de sauna tot we het super warm hadden,en daarna snel naar de oceaan rennen, erin springen en dan weer in de sauna. Het zee water was ongeveer 3 graden, en hoe koud het buiten was weet ik niet, maar er was genoeg sneeuw. Daarnaast werd het er rond tien uur in de ochtend een klein beetje licht en om drie uur was het alweer donker. ‘s Avonds heb ik niks gedaan.

De dag erna gingen we ’s ochtend een huskysledetocht maken, dat was echt prachtig en super gaaf! We mochten ook gewoon alleen op de huskyslee! Daarna zijn we nog naar Santaclause village geweest en de hele nacht in de bus zijn we onderweg geweest naar Helsinki. De volgende dag was een beetje een domper. We kwamen om 7 uur al aan in Helsinki en moesten dus sper lang wachten voordat we ergens naar binnen konden. Uiteindelijk bleek het een feestdag te zijn en waren de winkels niet eens open. Toch hebben we een free walking tour gedaan en veel van de stad gezien. De boot teurg naar Tallinn was nogal heftig, hahah. Ik vond het wel tof, maar er hebben veel mensen overgegeven. Om drie uur ‘snachts kwamen we aan in Riga.

Nou dat was dus mijn eerste reis. Echt heel iets anders dan ik normaal zoou doen, maar echt fantastisch. Noorwegen en Finnland had ik gezien, dus vier dagen later ging ik met twee vriendinnen naar Stockholm! Dit keer gewoon met het vliegtuig. Stockholm is echt prachtig en iedereen is zo goed gekleed en knap! Waar zijn de paupers?

De week erna was het alweer tijd om terug naar Nederland te gaan voor de kerstvakantie(daar vertel ik volgende keer meer over) en inmiddels ben ik alweer een week terug in Riga. Afgelopen weekend ben ik met drie vriendinnen twee dagen naar Vilnius geweest. Ook een hele mooie stad! Hoewel ik altijd dacht dat alle Baltische staten hetzelfde waren, is dit absoluut niet zo! Persoonlijk zou ik Riga het meest aanraden, maar mocht je naar Riga gaan dan zou ik ook aanraden om Vilnius te bezoeken, en misschien ook Tallinn. Beide steden zijn zo’n 4 uur met de bus. Mocht je graag naar Helsinki gaan, dan is Tallinn maar twee uur met de boot.

Ok, nou dit is wel weer genoeg voor deze keer. Volgende keer weer meer! Bye!

p.s. Ik heb vandaag afscheid moeten nemen van mijn beste vriendin hier en het voelt raar dat er nu echt snel een einde aan komt.

xxx

Reacties

Reacties

Nadine

Sharon, wat een mooi verslag.
Zulke vakanties moet je ooit nog eens overdoen.
lijkt me wel leuk om de bus te pakken naar de diverse hoofdsteden voor een toer.
Van wie heb je afscheid genomen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!