Weer terug in Riga!(verslag van de afgelopen 2 weken)

Hee,

Omdat ik jullie graag wat meer op de hoogte wil houde, heb ik weer een verslagje geschreven van wat ik heb gedaan de afgelopen 2 weken. Het was vooral thuis zitten en series kijken, dat je het even weet. ;)

Maandag:
Maandag werd ik nog gewoon wakker in Hoorn. Mijn voornemen was om ’s ochtends wat huiswerk te maken, maar je weet hoe dat gaat. ’s Avonds zou ik weer naar Riga vliegen, dus ik wilde nog wat typisch Nederlandse producten kopen. Ik kocht uit eindelijk stroopwafels, brood, bananen en salt en vinegar chips(echt Nederlands, dat laatste :P). We hebben hier namelijk geen Lidl. Ik nam een weekentas mee, die ik straks op de terug weg zou inchecken als ruimbagage. De de grote weekendtas moest ik dus meeneen als handbagage. Nou met veel kritische blikken van mijn medebewoners, is het mij toch gelukt om al mijn eten in de weekendtas te stoppen, deze dubbel te vouwen en met een riem er omheen vast te binden. Hij paste nu wel in de handbagage formaat, hahah(en het brood was niet eens zo geplet)

Daarna ben ik met mijn opa en oma naar het vliegveld gegaan. Daar eerst nog wat gedronken en toen afscheidt genomen. Op schiphol zijn ze altijd extra streng bij de douane, dus ik had 6 van die bakken nodig om er door te raken. Tijdens mijn vlucht sprak ik nog met een aardig meisje uit Tallinn, die verbaasd was hoe vriendelijk we hier tegen vreemdelingen zijn. Ik ben juist altijd verbaasd hoe onvriendelijk ze in Riga zijn. Toen ik in Riga aankwam voelde het eigenlijk wel meteen heel vertrouwd. Ik kwam er alleen ’s avonds achter dat ik weer naar de docter moest en dat ik nog helemaal niet in Riga had moeten zijn. Er was namelijk een vak verplaatst, dus ik had pas weer de 12e les. Had ik daarom helemaal een extra dure vlucht geboekt? (mijn vlucht van maandag was namelijk €100 duurder dan wanneer ik op dinsdag had gevlogen...)

Dinsdag:
De hele dag niks gedaan. Oke, ik moest nog een opdracht maken en die heb ik even uitgesteld de hele dag. ’s Avonds voelde ik mij een beetje verdrietig, dus ging ik lang met Phylicia skypen. Phylicia kan altijd super goed advies geven op elk vlak. Echt, ze moet inspirational speeker worden. :P

Woensdag:
Een beetje huiswerk gemaakt, voor de rest even naar buiten om eten te kopen. Omdat ik niet zo lekker in mijn vel zat, zou ik met een vriendin hier een meiden dagje doen. Beetje shoppen, uit eten en naar de film. Helaas kwam ik er achter dat ik geen geld had(story of my life). Dus dat ging niet door. Een paar andere vrienden wilde naar een icehockey wedstrijd. Eeerlijk gezegd had ik niet veel zin, maar het is erg goedkoop en ik had ook wel zin om weer even een echt persoon te zien. De wedstrijd was zoals ik verwachte erg saai. Natuurlijk verloor Riga. Maar het was wel gezellig met mijn vrienden.

Donderdag:
Vooral veel gewerkt aan de opdracht. Daarnaast kwam mijn huisgenootje thuis. Ik had haar al drie weken niet gezien dus we hebben eerst even goed bijgepraat. Volgens mij heb ik verder ook echt niks gedaan? Ohja ik ging nog even naar de dokter. Daarna was ik heel arm, hahah

Vrijdag:
De hele dag aan die opdracht gewerkt ( oke, eerst een halve dag het uitgesteld, daarna er wel echt netjes aan gewerkt). Zelf zo erg dat ik hem pas 6 uur ’s ochtends af had. Ik moest om 07:30 in de bus naar Vilnius zitten, dus ik besloot om gewoon maar te gaan ontbijten.

Zaterdag:
We hadden helaas geen bussen met televsie schermpje dit keer. De hele busreis heerlijk geslapen. In Vilnius aangekomen gingen we eerst opzoek naar ons hostel, dat nog best oke was voor €8,99 per nacht. Ook midden in het centrum. Daarna hebben we vooral heel veel kerken gezien. ’s Avonds ‘traditioneel’ gegeten. Ik had een soort overschotel van verschillende groenten in een romige saus. Het was niet vies, maar ook niet echt bijzonder. We waren allemaal super moe en sliepen al om 22:00.

Zondag:
Eerst ontbijt gehad in een schattig koffie cafetje. Ik had een soort brood bol met koffiekoek er omheen en gevuld met chocolade. Ohja, opvallend detail: In Vilnius en in Riga zijn de verschillende koffie siropen (hazelnoot,karamel chocolade ens.) bijna altijd gratis! En ze staan gewoon naast de servetten. In Nederland vragen ze daar vaak €0,50 voor.

Daarna gingen we naar een republiek in de stad. Het is een soort klein eilandje. Ze hebben hun eigen munteenheid, grondwet(zie de foto op FB) en ze hadden zelfs een leger. Het is allemaal natuurlijk niet erg serieus, maar wel erg leuk.

Daarna hebben we meer kerken bezocht, gingen we naar de moderne gedeelte van de stad, heb ik (oeps) een jurk en een trui gekocht bij de vintage Humana(maar ze hadden 50% korting op alles, dus dit was echt zonde om niet te doen). We hadden gegeten bij een soort crepe place. Ik deelde een fungi pizza (€3) en had buckweat(rare besjes die je hier veel ziet) thee en een aardappel pannekoek. In totaal was ik maar €5,00 kwijt!

Daarna moesten we haasten naar de bus. Gelukkig hadden we dit keer wel een luxe bus. Op de terugweg heb ik dus 2 films gezien. De eerste heet ‘Adore’en ging over twee beste vriendinnen met beide een zoon van een jaar of 20. Zij zijn zijn ook beste vrienden. Op een gegeven moment worden ze verliefd op elkaars zoon en hebbn dan een relatie van ong. 2 jaar met elkaars zoons. Er gebeurd nog veel meer, maar dat zal ik niet verklappen. De film was interessant. Daarnaast keek ik de film ‘the imitation game’.

Omdat mijn beste vriendin hier de volgende dag weg zou gaan, ben ik om half 1 nog naar de stad gegaan om even wat met haar en de groep te drinken.

Maandag:
Helaas had ik een dokters afspraak om 9 uur. Dus ik was er optijd uit. Daarna niet heel veel gedaan volgens mij. Even rondgewandeld in de buurt en nog doei gezegd tegen die vriendin die weg zou gaan. ‘s Avonds kwam een Letse vriend langs om samen te eten, dat was erg leuk. Zij is helemaal verslaafd aan allemaal Koreaanse serie’s. Dus die hebben we samen gekeken. Helaas wel Russisch nagesyngroniseerd, maar zij vertaalde het dan voor mij in het Engels. Lekker omslachtig, hahah.

Dinsdag:
Voor de verandering ging ik dit keer naar school, hahah. Het was zelf nog een leuke les ook. Daarna iets gedaan? Maar wat? Ohja, weer naar de docter.(niks ernstig hoor!)

Woensdag:
In de ochtend niks, hahaha maar ik had een feestje georganiseerd met mijn vrienden. Iedereen zou een typisch gerecht maken en dan gingen we lekker veel eten. Tegen een uur of twee kwamen ik en Bengu erachter dat we niet heel veel tijd meer hadden om al onze ingrediënten te kopen en te bereiden, dus dat hebben we maar even snel gedaan :P. Ik ging oliebollen bakken. We hebben geen frituur, dus ik ging het bakken in een pan. Het ging prima! Alleen de oliebollen waren niet zo zwaar. Misschien heb ik ze te lang laten rijzen en zijn ze daardoor te luchtig geworden?

De Spaanse meiden hadden een tortilla bravas gemaakt (zo een met ei, aardappel en ui), de Duitse meiden hadden een soort kerststol mee. Het leek op de Nederlandse Kerststol maar het was gemaakt van cake deeg? Een ander Duits meisje had een soort pasta salade gemaakt. Bengu maakte een quiche(die erg lekker was) en ik dus de oliebollen. Helaas geen alcohol voor mij, vanwege antibiotica. Daarna hebben we samen twee films gekeken. ‘Short term 12’, een interessante over een jeugdopvang. Aanrader! Daarna wilde we een horror kijken. Ik had vroeger de film ‘let me in’ gezien, en die vond ik erg goed, maar eerlijk gezegd vnd ik hem nu echt heel saai. De rest ook, volgens mij. Ohja, eerst wilde ik een andere film kijken. Het eerste deel van de millenium tiologie. Alleen die is in het Zweeds en der rest van de meiden wilde geen ondertiteling film, maar gewoon een Engelse. Echt ze vonden het niet leuk om een film met alleen ondertiteling te kijken! Verwende meisjes toch :P.

Donderdag:
’s Ochtens weer wat blogjes geschreven, wat moet ik anders met mijn tijd? Daarna zijn ik en Bengu naar buiten gegaan en hebben we rondgewandeld. Ik ging in de gitaar winkel even gitaar spelen, maar ik durfde niet zo goed met ale die medewerkes daar. :P Daarna wilde we even in een cafe zitten. We zijn toen naar ‘get smart cafe’ gegaan. Het lijkt een beetje op Loft der zotheid, maar dan met blauwe muren. Het is erg leuk en heel goedkoop. We bestelde een cheesecake en een chocolade fondant met ijs, beide waren maar €2,70. Thee was €1,30 en ze hebben ook avond eten. Pasta’s zijn bijvoorbeeld maar €4. We hebben daar ‘game with no name’ gespeeld. Ik won. :D.

Daarna Mexicaans gekookt. Vriendinnen wilde uit eten, maar daar hadden ik en Bengu echt geen geld meer voor (de cheesecake paste eigenlijk al niet in het budget :P) Ik raadde ze wel aan om naar get smart te gaan, haha. Volgens mij zijn ze daar ook heen gegaan.

Vrijdag:
Hoogtepunt van de dag was de cheesecake brownie die ik maakte.

’s Avonds gingen we eerst naar een feestje bij een vriendin. Hoewel het feestje niet bijzonder was, vond ik het toch erg leuk! Daarna gingen we nog naar een club. Het publiek viel erg tegen. Alleen maar irritante Letten die graag aandacht wilde. Ik ging er heen met 2 Nederlandse studenten en mijn Duitse vrienden. Voor de afwisseling dus weer eens Nederlands gepraat. Uiteindelijk was ik 5 uur thuis en dat helemaal nuchter!

Zaterdag:
Was hier een overdag? Oh, wacht nee, ik werd twee uur wakker, dus dat gedeelte heb ik overgeslagen.

’s Avonds met Phylicia geskyped. Dat was erg leuk! En brownies gegeten natuurlijk!

Zondag:
’s Ochtends wat series gekeken(Emma, Fargo en Grey’s anatomy). Daarna met een vriendin afgesproken om een cadeautje te kopen. Mijn huisgenootje was namelijk bijna jarig. We hadden bedacht om een foto van ons samen op een mok te laten afdrukken! Hopelijk is ze er erg blij mee J. Daarnaast denkt ze dat we maandag(vandaag dus) ’s avonds gaan eten in Ala, maar stiekem hebben we een surprise party georganiseerd. (Hopelijk leest ze dit toch niet, en er alstjeblieft ook geen reactie over plaatsen :P). Nou ja, verder nog wat nuttige dingen gekocht zoals schoenveters(Echt hoevaak in je leven koop je dat nou?!).

S’ Avonds weer gekookt (tikki masala curry met bloemkool en kikkererwten) En om twaalf uur Bengu gefeliciteerd met een cinnemonroll met een kaarsje erin J.

Nou ik ga dus straks een boterkoekappeltaart bakken en dan hebben we ’s avonds haar feestje.

De komende twee weken worden net zo interessant als de afgelopen twee weken, maar ik zal er wel een verslagje over schrijven. Hahah. Ohja, ik heb nog meer verslagjes getypt, maar ik moet nog even bedenken wanneer ik die online ga zetten.

xxx

Reacties

Reacties

Oma

Happy Birthday Bengu. Did she enjoy the Surprise Party?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!