16 dingen die ik ga missen aan Riga

Hi there,

Ja hoor, het ingegaan. Mijn laatste week in Riga. Na 5 maanden in Riga maak ik mij nu klaar om terug te gaan. Voor de kerstvakantie keek ik ontzettend op tegen het einde. Ik wilde zelfs met de kerstvakantie liever niet terug naar Nederland, maar die ticket was al geboekt. Tijdens de kerstvakantie veranderde dat gevoel. Sowieso is het een vreemd gevoel, om vier maanden geen vrienden of familie te zien en dan ineens wel. Toen ik in augustus weg ging(Jup, het gaat sentimenteel worden) bereidde ik mij voor, om vier maanden ergens anders te wonen.

In het begin ging de tijd ongelovelijk langzaam. Ik weet nog hoe lang het voelde toen ik hier pas maar een maand zat. Na een tijd went alles en vlogen de weken voorbij. En dan ineens komt daar het moment in zicht dat je bijna naar huis gaat. Eerst voel je het al aankomen omdat het nog maar een maand is, daarna een week en dan is het ineens morgen. Toen ik in de kerstvakantie op Schiphol aankwam, was het eerste wat mij opviel hoe lang de mensen in Nederland zijn. Ik ben natuurlijk zelf vrij lang, maar zelfs hier zijn er maar weinig mannen die langer zijn dan ik. Daarna werd ik opgepikt door mijn oma en opa. Zo vreemd om dan ineens weer bij elkaar te zijn. En dan ineens rij je je woonplaats binnen en is alles nog precies hetzelfde. Ik heb zoveel meegemaakt in die afgelopen vier maanden, maar toen ik thuis kwam voelde dat heel ver weg. Binnen een uur was alles weer heel normaal en na een week voelde het alsof Riga heel erg lang geleden was.

En nu ben ik weer in Riga en heb ik nog maar een week te gaan. Ik kijk niet meer op om naar huis te gaan. Het is namelijk ook wel goed zo. Ik had graag nog langer willen blijven hoor. Maar je bereidt je toch voor op een bepaalde tijd en overal zit nou eenmaal een einde aan.

Ik heb de afgelopen drie weken hier vrij weinig gedaan. Mijn geld is onderhand op( als je elke dag buiten de deur luncht zijn die €1 pizza’s ineens niet meer zo goedkoop) en ik,heb nog maar 1 tentamen te gaan. Omdat dit toch een vrij sentimentele blog post(sorry daarvoor) is geworden, ga ik er gewoon even een lijstje aan vast plakken met dingen die ik zeker zal missen:

1. Fried garlic bread.
Frituur roggebrood, bestrooi het met knoflook en eet het met een soort mayo. Super ongezond, maar zo lekker. Ik ga dit zeker nog het meest missen.

2. Ala Folksklubs
Ik ben zo vaak naar deze traditionele bar geweest. Ze hebben allemaal lokale bier, wijn en ciders. Ze serveren ontzettend goedkoop, lokaal eten in enorme porties. Ze hebben de beste garlic bread en elke avond is hier vermaak. Op woensdag hebben ze traditionele dans, waar iedereen gewoon bij kan aansluiten( ik denk dat ik dit eerder heb verteld). En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben met vier verschillende dates naar de traditionele dans gegaan. Hahah

3. Uit eten is geen big deal meer
Ik ben in de vijf maanden hier vaker uit eten geweest dan in mijn hele leven. Uit eten is zo goedkoop en er is ontzettend veel keus. Laatst had ik twee gerechten en een thee met besjes voor samen €5.... Hoe dan??????? Ik heb al veel restaurantjes uitgeprobeerd, maar er zijn nog steeds zoveel waar ik heen wil. Helaas heb ik al te veel moeten bijlenen. Als iemand trouwens ooit naar Riga gaat en aanraders nodig heeft; Let me know!

4. Internet
Internet is hier super snel en heel goedkoop. €3,99 voor een gigabite is een normale prijs.

5. Aspara ‘tea house’
Ik wil even 1 koffiecafe specifiek uitlichten, namelijk Aspara, oftewel de ‘tea house’. Ik heb hier al eerder over geschreven, maar dit is zo’n leuke plek. Als je binnenkomt kan je kiezen uit meer dan 60 soorten thee. Daarnaast hebben ze wraps en verschillende soorten taart. Nadat je hebt besteld loop je de trap op naar boven of ga je buiten zitten bij goed weer. Boven kom je uit in een grote koepel. Je doet je schoenen uit, en gaat op de kussens zitten waarna je de rest van de middag en avond naar de voorbijgangers kan kijken. De locatie zit midden in een park met een schattig riviertje. De prijzen zijn hier iets hoger, maar er is geen betere plek(misschien dat het katten cafe in de buurt komt) om de hele middag te verblijven.

6. THE brownie van Innocent café
Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen raden, heb ik in mijn leven ontzetten veel brownies gebakken en gegeten. Ik offer mezelf graag op om uit te vinden waar je de beste brownie kan eten. NOU DIE HEB IK GEVONDEN HOOR! In een ander koffiecafe, Innocent(hier nam ik maar 2 dates mee naar toe, valt best mee) hebben ze verschillende taarten, brownies en blondies. Maar dit is dus de lekkerste brownie van de wereld. Hij is dik en groot. De bovenkant is krokant, de binnenkant super klef, bevat meer hele(ja hele!) hazelnoten dan een reep chocolade en zit vol met grote stukken chocolade.

7. De trein prijzen
€2,30 voor een rit van 50 minuten, tja....

8. Sushi is goedkoop
Ze zijn hier, net als in de rest van Europa, gek op sushi. De supermarkt heeft dan ook verse suhi voor bijna niks. Er zijn twee verschillende vegetarische smaken(waarvan er 1 dille bevat, who would have thought so). Zo’n 6 maki’s kosten maar €1,50. Naast dat je naar de supermarkt kan, heb je ook verschillende restaurants. Zo is er Tokio City. Hier zijn alle rolls altijd 2 voor de prijs voor 1. Dus voor €3,5 krijg je niet 8 avocado maki’s maar 16. Daarnaast is het filiaal bij het centrum op vrijdag en zaterdag open tot 6 uur ’s ochtends. Sushi na het stappen voor dezelfde prijs als de Mac. Yeaahhh

9. Bier
Voor ik hier heen kwam, dronk ik liever wijn dan bier. Ik kan wel zeggen dat dit veranderd is. Ze hebben hier zo veel lekker bier! Mijn favoriet is dan ook medulas, oftewel honing bier. Daarnaast drink ik ook graag cranberry, raspberry en ginger bier. Natuurlijk wordt bier hier altijd per halve liter geserveerd.(Ja, ik heb wel leren drinken hier :P)

10. Mijn appartement
Eindelijk een appartement van 70 viekante meter, met bad, grote woonkamer en gelegen in het centrum. Daarnaast is het ook erg fijn samenwonen met Bengu. Ik denk dat we ongeveer op hetzelfde troep niveua zitten, dus tot zover geen ergenissen.

11. De openingstijden van winkels.
Je kan naar de supermarkt tot minimaal 23:00. Ook op zondag. Ik woon in het stadscentrum, dus overal zijn winkels en cafeetjes. De drogist hier op de hoek is gewoon open om zondag 7 uur. Zelfs de piercing shop is open tot 8 uur.

12. IJsjes
Nog meer eten in deze lijst. IJsjes worden hier altijd los verkocht in de supermarkt. Zelfs nu, bij -11, zie ik nog genoeg mensen ijs kopen. Ze hebben hier veel lekkere smaken voor max €1,09 per stuk.

13. Karaoke
Mijn nieuwe hobby. Misschien maar beter ook dat Hoorn geen karaoke bar heeft.

14. Mijn vrienden
Cliche, maar waar.

15. De vintage humana & andere tweedehandswinkels
Hoewel ik al veel tweedehands kocht, ben ik hier echt helemaal losgeslagen. Mijn garderobe is zo ongeveer verdubbeld. Vooral de vintage humana is geweldig omdat ik het liefst de hele winkel zo kopen.

16. Zomeravonden in het park
Aan de grens van het oude centum zit een prachtig park met een klein riviertje. In de zomer kochten we altijd veel eten en dan gingen we daar in het gras zitten terwijl we uitkeken op de rivier waar allemaal mensen langs kwamen kanoen. Hoorn heeft dan wel strand, dit is net zo leuk.

Dat was het dan. Riga is leuke en ik iedereen aanraden om hier naar toe te gaan. Persoonlijk zou ik wel in de zomer gaan. Er zijn dan meer dingen te doen en de temperatuur is ook beter(hahah, understatement). Vanaf Eindhoven vlieg je soms al voor €40 retour.

Oke, nou genoeg reclame gemaakt!

Bye!

p.s. Dit is niet mijn laatste blog hoor, ik heb volgende week vast ook nog wel tijd om iets te schrijven.

Reacties

Reacties

Oma

Weer mooi en leuk om te lezen Sharon.

Nadine

Weer een leuke blog. Moeten we maar eens naar toe vliege. Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!